We volgen niet bepaalde methodes maar volgen de ontwikkeling, behoefte en voorkeur van leerstijl van het kind en passen daar eventueel het aanbod op aan omdat elk kind anders is. Een groot deel van de onderwerpen komt voort uit de interesse van de kinderen zelf. Het kan dus zijn dat verschillende kinderen aan het eind van de school een verschillend pad met verschillende interesses hebben doorlopen. Uiteraard wordt wel een grote diversiteit aangeboden om de interesse van kinderen te prikkelen, zowel op cognitief, praktisch als creatief gebied. Als voorbeeld: lezen, schrijven, rekenen etc kunnen geïntegreerd worden in een activiteit als koken/bakken. Voor koken/bakken met je een boek kunnen lezen, instructies lezen, rekenen, etc. Je maakt hetgeen wat je leert ook direct toepasbaar.
Deze ‘methode’ is voor velen een stuk leuker en vaak ook effectiever dan ’traditioneel’ leren lezen en rekenen. Maar uiteraard wordt altijd naar het kind gekeken, ieder kind leert anders. De lesmethodes zijn daarom niet vast maar dynamisch. Wat een kind leert en wanneer, is bij Vovie dus ook dynamisch.
De onderwerpen die aan bod komen/kunnen komen: Naast traditionele onderwerpen (lezen, schrijven, rekenen, etc) ook onderwerpen zoals: Spiritualiteit, keuzes leren maken, leren luisteren naar je gevoel, en nog veel meer.
Wanneer er gaandeweg duidelijke interesses naar boven komen (vanuit kind of ouder) gaan we in gesprek met ouder en kind om te kijken waar de wensen liggen van het kind en hoe we daar verder in kunnen ondersteunen. Hierbij kunnen we de hulp inschakelen van bijvoorbeeld bevlogen ouders die meer over dat specifieke onderwerp weten, we kunnen eventueel andere gastdocenten vragen, materialen regelen, ‘uitjes’ organiseren, etc. Wanneer er een duidelijke interesse is, moeten we er met z’n allen voor zorgen dat de ontwikkeling van het kind blijft stromen.